Amióta a világon 1 autónál több van, azóta létezik verseny! Életünk része, van akinek fontosabb van akinek kevésbé. A chiptuning a kedvence azoknak akiknek a verseny fontos, akik többet jobbat akarnak kihozni abból ami van. Viszonylag jó áron venni egy alapot, chiptuninggal pedig felhozni a drágább szintre, miközben jobb, kezelhetőbb, biztonságosabb! takarékosabb lesz.
Régen a több teljesítményt drágán, a volumetrikus hatásfokkal, egyéb módosító beállításokkal, egyedileg jobbra cserélt alkatrészekkel, a gyári cseréjével egy nagyobb teljesítményt nyújtó másik modellre készült gyárival, utángyártottal oldották meg. A turbónyomást mechanikusan tudták emelni, nagyobb turbóra cserélni.
A 90-es évek végétől azonban az ECU ( engine control unit ) , magyarul motorvezérlő elektronika által felügyelt erőforrások egy előre beprogramozott tartalommal müködnek, amit egy epromba írtak. A későbbiekben az eprom típusa változott, majd OBD csatlakozón keresztül is programozhatóvá váltak. A chiptuning ennek az eprom flash tartalomnak az átírása, módosítása.
A hiedelmekkel ellentéteben a chiptuning nem egy füstokádó jármű lesz a végén, sőt, bizonyos szempontból még jobb eredményeket tudhat a gyárinál. De akkor a gyár miért nem így csinálja, merül fel a kérdés. Nos egy gyári tartalomnak rengeteg mindennek kell megfelelni, ugyanúgy kell induljon, és üzemeljen Svédországban, mint Spanyolországban. Ezért olyan beéllításokat alkalmaznak, amik az aranyközépút, ami mindenevő. Az eladási érak miatt is, hiszen sokszor ugyanazon motort több teljesítménnyel kínálnak különböző árakon. Ez a biztosítások, teljesítményadó, és a vevőigények miatt szükséges. A chiptuninggal ezeket a beállításokat lehet kicserélni, egyénre szabni.
Van még egy fontos dolog a chiptuningról való ismeretekről. Talán ez az ami a legfontosabb az idős, sok km-t futott autót használók körében, és ez az amivel semmilyen törvénysértést nem követünk el ha módosítunk egy tartalmat: a chiptuninggal lehet javítani az enyhén kopott motor működésén, szennyező anyagkibocsájtásán! Tehát fontos a környezetünk megóvása végett az autónkat megfelelően karban tartani.
Egy esteleges chiptuninggal, az autónk rugalmasabb lesz, így könyebben becsatlakozhatunk a forgalomba, hamarabb befejezhetünk egy előzést, kevesebb idő alatt elérjük az utazósebességet, kevésbé feltartva azokat akik elé beérkeztünk stb. A gépjármű fogyasztása azonos használat mellett csökkenni fog, a rugalmasság és a hatásfok javulása miatt.
A tartalmak módosításához eszközök kellenek, melyek jelentős beruházást igényelnek, a módosításokhoz kellő tudás és tapasztalat szükséges, hogy ne sokszor teszteljük az elkészült tartalmakat, jó eredményt érjünk el. Ezért a chiptuning árak nem feltétlenül tükrözik az adott szolgáltatást. Akik teljesítményméréssel ígérik, azok természetesen nagyobb áron kínálják, de aki nagyon olcsó azon is komolyan el kell gondolkodni, hogy hagyom-e neki, hogy "lottózzon" az autómon. Az ár függ a vezérlő típusától, a kért feladat bonyolultságától stb.